
Nezávislé kúrenie je drahý spôsob ako mať príjemné auto v zime
Jedným zo spôsobov ako bojovať proti studenému interiéru a námraze na oknách je nezávislé kúrenie. Oplatí sa doň investovať ?
Za neodstránenie ľadu hrozí pokuta
Proti nástrahám zimy mnoho vodičov bojuje nedovoleným spôsobom alebo vôbec nebojuje. Častým javom je jazda bez odstraňovania snehu a ľadu, ktoré je však zakázané (8/2009 Z.z., paragraf 4, odsek 2, písmenom m). Novela cestného zákona (313/2011 Z.z., paragraf 38, odsek 4) od novembra zakazuje jazdu bez odstránenia snehu a ľadu. Obidva priestupky možno sankcionovať pokutou vo výške 60 eur.
Cestovanie v zime zo sebou prináša množstvo nepríjemností.
Najmä autá parkujúce pod holým nebom sú pri štartovaní premrznuté, čoho výsledkom je nielen zhoršený chod motora, ale aj nízka teplota v interiéri a zhoršený výhľad kvôli námraze na oknách.
Všetky tieto problémy je možné vyriešiť nezávislým kúrením, ktoré zohreje vzduch v interiéri a prípadne i motor ešte pred samotným štartovaním.
Vodičovi s autom vybaveným nezávislým kúrením tak odpadá niekoľko nepríjemností. Z auta nemusí prácne odstraňovať sneh a ľad (ich odstránenie už je povinnosťou), ktoré sa pri predhriatí auta čiastočne alebo úplne roztopia. V interiéri čaká vodiča príjemná teplota vzduchu, prípadne aj zohriaty motor pod kapotou. Znamená to lepšie prevádzkové parametre agregátu, vyšší komfort a znížené riziko prechladnutia kvôli dlhému pobytu v studenom interiéri.
5 fotografií v galérii Studený interiér a námraza na oknách je s nezávislým kúrením minulosťou
Teplovodné alebo teplovzdušné vyhrievanie?
Systémy nezávislého kúrenia môžeme rozdeliť na dva základné typy – teplovzdušné a teplovodné. Medzi ich činnosťou sú malé rozdiely, ktoré ich predurčujú pre aplikáciu v rozdielnych triedach automobilov. Pri oboch systémoch je množstvo rôznych modelov od niekoľkých značiek. Na našom trhu ide najčastejšie o značky Webasto a Eberspächer.
Teplovzdušné kúrenie pracuje iba so vzduchovým systémom, zohrieva teda len interiér automobilu. Z tohto dôvodu je určený predovšetkým pre úžitkové automobily, v ktorých vodiči často trávia dlhý čas bez naštartovania motora. Teplovzdušné nezávislé kúrenie zabezpečí dobrú teplotu napr. pri prenocovaní v kamióne.
Teplovodné kúrenie je na rozdiel od neho napojené na vodný okruh motora. Vďaka tomu umožňuje zohriať aj pohonnú jednotku a jej prevádzkové kvapaliny pred samotným štartom. To má pozitívny vplyv na emisie i životnosť motora. Zohriata kvapalina ďalej ohrieva vzduch, ktorým je vykurovaný vnútorný priestor vozidla.
Jednotlivé systémy sa líšia využitím aj konštrukciou
Vykurovací agregát využíva palivo z nádrže
Dĺžka zohrievania závisí od dĺžky jazdy
Ako dlho pred štartom treba kúrenie spustiť? Ideálne vykúrenie interiéru trvá v priemere asi pol hodinu. Nie vždy je však takéto vyhriatie potrebné. Ak má vodič v pláne sa presunúť o tri parkovacie miesta, vyhrievať automobil na príjemnú teplotu je zbytočnosť a mrhanie palivom. Dĺžku vykurovanie treba preto prispôsobiť plánovanej dĺžke jazdy.
Okrem týchto rozdielov sa systémy líšia aj v spotrebe paliva, keďže nezávislé vykurovanie pracuje na palivo pohonného systému. Teplovzdušný systém je s palivom hospodárnejší, keďže nemusí zohrievať kvapalinu s vysokou tepelnou kapacitou. V prípade teplovodného systému je spotreba vyššia, polhodinové vykurovanie spotrebuje asi 0,2 litra paliva.
Srdcom nezávislého kúrenia je vyhrievacie teleso, vybavený samostatnou palivovou pumpou, nasávaním vzduchu a v prípade teplovodného kúrenia aj vodným čerpadlom. Agregát je napojený na akumulátor, využívaný na zapálenie plameňa. Kompaktný spaľovací kotol ohrieva vzduch alebo vodu a je vybavený vlastným výfukovým potrubím.
Od požadovaného výkonu nezávislého vykurovania sa odvíja aj veľkosť vyhrievacieho telesa, ktoré je väčšinou umiestnené pod kapotou v blízkosti motora. Značkové systémy nezávislého vykurovania sú z hľadiska bezpečnosti bezproblémové a preto sa netreba obávať vznietenia či poškodení palivového systému.
5 fotografií v galérii Pre osobné autá je vhodnejší teplovodný systém - malý kotol pod kapotou
Nezávislé kúrenie možno ovládať viacerými spôsobmi
Dôležitým parametrom pri výbere nezávislého kúrenia je spôsob ovládania. Pri rôznych modeloch sa môžu ovládacie prvky jemne líšiť, v zásade však rozoznávame štyri typy nastavovania nezávislého kúrenia. Od rozdielov v komforte ovládania sa odvíja cena jednotlivých ovládacích prvkov vykurovania.
Základným typom je mechanické ovládanie pomocou prídavného modulu. Vodič si na ňom manuálne nastaví silu kúrenia i ventilátora priamo v aute. Lepšou alternatívou sú spínacie hodiny, na ktorých si okrem týchto parametrov nastaví aj automatické spustenie v danom čase. Hodiny pritom často ponúkajú aj rôzne predvoľby na jednotlivé dni týždňa.
Ešte komfortnejší je systém vybavený diaľkovým ovládaním. Vodič si vďaka nemu môže zapnúť a nastaviť kúrenie bez toho aby musel vstúpiť do automobilu. Najlepšou alternatívou je integrácia GSM modulu do ovládania. Kúrenie potom možno nastaviť a spustiť pomocou SMS správy alebo telefonátu bez ohľadu na vzdialenosť od auta.
Spôsobov ovládania vykurovania je na výber viacero
Cena závisí od veľkosti auta a technológii ovládania
Nezávislé kúrenie nie je lacná záležitosť. Cena systému sa odvíja od viacerých parametrov. Prvým je veľkosť automobilu. Na vyhriatie väčšieho auta treba výkonnejší agregát, za ktorý zákazník logicky zaplatí viac. Nezávislé kúrenie pre veľké SUV tak môže vyjsť aj o 50 % drahšie, než v prípade systému pre automobil nižšej strednej triedy.
Druhým dôležitým prvkom je použitie ovládacej technológie. Najlacnejším variantom je manuálne ovládanie, o trochu drahšie vyjdú spínacie hodiny. Zhruba o 30 % viac stojí systém s diaľkovým ovládaním. Ak chce zákazník kúrenie ovládať pomocou mobilného telefónu, priplatí si ešte asi 10 % oproti vykurovaniu s diaľkovým ovládaním.
Cena je tak značne variabilná. Nezávislé vykurovanie kompaktného automobilu s ovládaním pomocou hodín si možno zaobstarať za cenu asi 800 eur. Systém s GSM modulom určený pre veľký automobil z luxusnej triedy vyjde aj na dvojnásobok, teda asi 1 600 eur. Tieto ceny však ešte nezahŕňajú cenu montáže, ktorá stojí zhruba 150 až 300 eur.
S nezávislým kúrením sa oškrabávanie námrazy sa stane iba nepríjemnou spomienkou
Zlepšený tepelný komfort je návykový
Cena komplexného technického riešenia nezávislého vykurovania sa tak môže vyšplhať až cez hranicu dvetisíc eur. Netreba zabúdať ani na to, že v systéme sa môže počas rokov prevádzky niečo pokaziť a bude potrebný servis či výmena agregátu.
Nezávislé vykurovanie teda nie je záležitosť, ktorú si môže dovoliť každý. Väčšina zákazníkov s nezávislým vykurovaním by však už auto bez neho nechcela. Nezávislé vykurovanie jednoducho odbúrava viaceré nepríjemnosti, na ktoré sa mnoho vodičov sťažuje každú zimu. Či sa oplatí do neho investovať, je teda na osobných preferenciách.
zdroj: