
Ako jazdiť v zime
V podstate by som bol pre metódu: naštartovať a odísť. Avšak za predpokladu, že nie je v ceste prekážka v podobe nejakého kopca alebo väčšieho zaťaženia (jazda s vozíkom alebo karavanom). Nemalo by dochádzať k príliš intenzívnemu ohrevu, ale tiež nie príliš pomalému. Ak budete ohrievať motor pri škrabaní námrazy z okien, potom vedzte že motor sa ani zďaleka neohrieva tak, ako si predstavujete. Ako príklad uvediem moderné dieslové motory (1.2, 1.4, 1.6, 1.9 TDI, 1.4, 2.0 HDi, 1.4 D-4D, 1.5 dCi, 1.3 CDTi atď). Pretože tieto motory sú veľmi šetrné, čo sa spotreby paliva týka, spracúvajú teda palivo s vyššou účinnosťou, produkujú logicky aj menej odpadového tepla. Ak chceme, aby sa taký motor zohrial, musíme mu dopriať potrebnú záťaž. Uprostred treskúcej zimy sa teda motor zohreje len pri jazde, nie postávaním na parkovisku a behom naprázdno bez záťaže. Ďalší problém behu naprázdno je, že nedochádza k ohrevu ďalších komponentov, predovšetkým prevodovky a diferenciálu. Aj keď sa motor predsa len trochu ohreje, bude zase dochádzať k enormným silám pôsobiacich na studenú prevodovku, a teda bude dochádzať k nadmernému opotrebovaniu prevodovky, spojky, diferenciálu atď.
Ako sme v predchádzajúcom texte naznačili, existujú nemalé rozdiely v správaní sa motorov po studenom štarte, podľa toho či spaľujú benzín a naftu. Zjednodušene možno zhrnúť. Pre benzínové motory platí, že ich zohrievanie je ľahšie a rýchlejšie. Napriek vyššej spotrebe sú vhodnejšie na časté používanie do mesta a pri mínusových teplotách sa aj lepšie štartujú. Vznetové motory sa zohrievajú dlhšie a znevýhodňujú ich aj nové systémy určené na zachytávanie pevných častíc vo výfukových plynoch. Diesel nie je niekedy zohriaty ani desať minút po naštartovaní a v bežnej premávke na to potrebuje minimálne 12 až 15 kilometrov. Najhoršie sú pre motor opakované studené štarty, keď sa nestihne zohriať. Preto je dobré pri krátkych cestách po meste (opakované zhasínanie a štartovanie), hneď pri prvej ceste nechať pokiaľ možno čo najviac zohriať. A to platí, ako pre benzínové, tak vznetové motory.
Čo dodať na záver? Vyvarovať sa vytáčaniu studeného motora a tiež zbytočnému státiu na mieste s motorom bežiacim na voľnobeh. Motor by sa mal za studena vytáčať iba do stredných otáčok. Preto naštartujte, zapnite si pásy, nalaďte autorádio, dámy pozrite sa do zrkadla (to je tak tých 20 až 40 s) a pokiaľ to okolnosti dovoľujú sa ihneď rozbehnite. Prvé kilometre ako som už niekoľkokrát spomínal pokojnejším tempom.